سعید پورعلی روز چهارشنبه در نشست خبری همایش ملی فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم افزود: فضای دانشگاه باید با استفاده از یافته های علمی در فرایند سیاستگذاری کلان کشور موثر باشد. هر اندازه دانشگاه به سمت این فضا که مسایل اصلی کشور و نقد علمی وجود داشته باشد پیش برود، در تقویت سیاستگذاری کلان کشور نقش موثر تری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سند نقشه جامعه علمی کشور، هفت ماموریت به جهاد دانشگاهی داده، گفت: از این ماموریت ها سه ماموریت، مشارکت در ترویج و تعمیق فرهنگ و گسترش در دانشگاه، مشارکت در نهادینه سازی گفتمان علم در دانشگاه و مشارکت در نقد و نظریه پردازی و مناظره در دانشگاه در حوزه فرهنگی است.

پورعلی افزود: برای مشارکت در کرسی ‌های نظریه‌ پردازی در قالب کمیته دستگاهی، تقسیم کار داخلی داریم که این تقسیم کار پرداختن به بحث‌ های نظریه ‌پردازی را به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی محول کرده است. همچنین برای مشارکت در تقویت فضای نقد و مناظره ابزاری به نام مسابقات را به صورت بومی ‌شده در اختیار گرفتیم که در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آماده شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: چند دوره از این مسابقات برگزار شده است. برگزاری این مسابقات مدل کارآمدی جهت ترویج فضای مناظره برای دانشگاه است. این مناظرات هر ساله استقبال گسترده تری می شود مثلا در سال 94، 170 تیم در این مناظرت شرکت کرده اند و امسال این عدد به 460 تیم ارتقاء یافته بود. البته مسابقات امسال به صورت سه مرحله‌ای استانی، منطقه‌ای و ملی برگزار شد که در نهایت 16 تیم به عنوان تیم‌های برتر ملی در 21 و 22 آذر ماه در دانشگاه تهران به رقابت خواهند پرداخت.

پورعلی با اشاره به برنامه ریزی برای ترویج نهادینه سازی گفتمان علم افزود: برای نهادینه سازی گفتمان علمی در دانشگاه نیاز به شناسایی مؤلفه‌ های فرهنگ دانشگاهی دارد تا از این طریق بتوانیم این مؤلفه ‌ها را در فضای دانشگاهی تعمیق و ترویج دهیم.

وی گفت: برای ترویج گفتمان علم در جامعه ارزش ‌های پایه‌ای که نیازهای علم را مشخص می‌کند، باید شناسایی کنیم که مولفه هایی مورد نیاز است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: از مهمترین این مولفه ها، استقلال و رعایت آزادی ‌ها و حرمت آزادی‌ های آکادمیک، مشارکت اعضای هیات علمی در فرآیند جذب و انتصابات و مدیریت‌ های دانشگاه، گسترش فضای رقابت فکری و علمی به جای سایر رقابت‌ های مخرب همچون رقابت‌ های سیاسی، پیشگام بودن افراد برای نوآوری و نوپژوهشی، کاوش آزادانه علمی در هر موضوع، تحمل ابهام به معنای بردباری در برابر وضعیت‌ های نامشخص، باز بودن فرهنگ دانشگاه نسبت به پذیرش وضعیت تضادآمیز و وجود الگوی ارتباط خاص در دانشگاه‌ ها است که در صورت تقویت و گسترش این مولفه ها شاهد جامعه علمی کار آمد خواهیم بود.

پورعلی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این مولفه ها در فضای دانشگاهی ناکار آمد است، همایش فرهنگ دانشگاهی و نهادینه‌ سازی گفتمان علمی را برگزار می کنیم تا در این همایش جامعه دانشگاهی کشور را به نهادینه ‌سازی فرهنگ دانشگاهی ترغیب کنیم.

وی ادامه داد: زیرا اگر قرار باشد بر اساس سند چشم‌انداز، ایران به عنوان کشور اول منطقه در بحث‌های فناوری و علم باشد، لازم است مؤلفه‌های فرهنگ دانشگاهی تقویت و در سیاست‌ گذاری‌ های نهادهای علمی به آن توجه شود.

اولین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم 27 بهمن ماه در دانشگاه علوم برگزار می شود.